Logoped u vrtiću
LOGOPED U PREDŠKOLSKOJ USTANOVI “PANORAMICA”
Uloga logopeda u vrtiću je od izuzetnog značaja. Odstupanja u razvoju govora kod dece je bitno uočiti na vreme kako bi što pre krenulo sa prevencijom i logopedskim vežbama, kako bi dete moglo normalno da funkcioniše u školi.
Zašto je bitna prevencija?
Ukoliko se korekcije ne izvrše na vreme može doći do poteškoća savladavanja gradiva u školi, zato je uloga logopeda veoma važna u predškolskoj ustanovi.
Preporuka logopeda je da roditelji prate razvojni put govora kod svog deteta od samog rođenja i da ga neprestano stimulišu da razvija govorne sposobnosti.
Pričanje kao podsticaj
Logoped je osoba koja mora da bude vrlo kreativna i da prilagodi aktivnosti svakom detetu. Potrebno je da se roditelji uključe u saradnju sa logopedom i na razne načine daju podsticaj svom detetu da razvije svoj govor.
U sadašnje doba, negde se izgubila navika da roditelji pričaju kvalitetno sa svojom decom, da im pričaju priče, jer govor se razvija tako što ga deca upražnjavaju.
Takođe, gledanje TV-a može isto pomoći kod razvoja govora ako roditelj kreativno odabira emisije, sedne zajedno sa detetom da ih gleda, a onda zajedno komentarišu ono što je viđeno.
Najčešći problem
Najčešći problem kod dece – izgovor glasova.
Mnoga deca su sa lošim impresivnim, odnosno nerazumljivim govorom, a znatno su ređi slučajevi nego sa artikulacijom.
Ukoliko roditelji ne vode računa o pravilnom izgovoru pred decom, onda deca usvajaju loše govorne navike što dovodi do toga da se kasnije teže koriguju.
Ako deca ne usvoje pravilan izgovor na vreme i na pravi način, onda može doći do poteškoća prilikom čitanja i pisanja u školi, a samim tim i do problema oko usvajanja gradiva. Neke od vežbica koje logopedi koriste u radu sa decom na otklanjanju ovih odstupanja, rade se uz pomoć ogledala, slamčice, sitnih papirića i zamišljene sveće, kako bi deca pravilno postavila govorne organe za izgovor određenih glasova.
Saveti Logopeda
- Ako se dete preterano zadržava na gestovima – to može da uspori razvoj govora.
- Treba govoriti pravilno. Dete će usvojiti ono za šta je čulno i motorno zrelo.
- Govor treba da bude lakši i efikasniji oblik komunikacije od drugih oblika.
- Ukoliko je govor detetu težak, a posebno ako se ne uključuje u njega, treba posumnjati na izvesne smetnje u njegovom razvoju.
- Tepanje je razvojna faza u procesu usvajanja govora.
- Treba da razgovarate sa detetom, da mu date vremena da vam kaže ono što želi.
- Ako detetu nedostaje reč da potpunije iskaže želje, misli – «ubacite je» neprimetno i pustite da dete spontano krene dalje.
- Nikako ne govorite detetu: «Ne možeš to», «Ne znaš to», već: «Dobro je, ali hajde ponovo», «Sad je bolje», «Bravo».