Vaš mališan je krenuo u vrtić?
Kao što ste i sami svesni, period koji sledi predstavlja veliku prekretnicu u životu vama i vašem detetu.
Kako bismo vam olakšali prilagodbu, donosimo vam nekoliko korisnih informacija i savjeta.
PRVIH DANA BORAVKA U VRTIĆU DETE MOŽE:
•oštro protestovati
• svoju bespomoćnost da izražava nesrećnim plačem i pasivnošću
• da odbija kontakt sa vaspitačem, ili suprotno tome, da bude potpuno orijentisano na njega
• čvrsto da drži svoju dudu, bočicu, gazu (prelazni objekt)
• odbijati hranu ili slabo jedu
• kratko i nemirno ili uopšte neće da spavaju
• da se ljuti, što ne može izmeniti situaciju, izražavaće će vrištanjem, zvanjem mame i tate, agresijom usmerenom na drugu decu, ovaspitače, stvari itd..
PONAŠANJA RODITELJA koja će olakšati detetovo prilagođavanje na vrtić:
• pozitivan stav roditelja prema vrtiću
• poverenje u osobe koje će se u vrtiću brinuti za njegovo dete
• boravak s detetom u vrtiću tokom prvog dana
• aktivno uključivanje roditelja u igru i aktivnosti u razvojnoj grupi.
• redovno dovođenje deteta u vrtić; svakodnevnim dolaskom dete uči redosled radnji (dolazak u vrtić – odlazak roditelja – boravak u vrtiću – povratak roditelja nakon određenog vremena)
• doneti stvar uz koju je dete emocionalno vezano (dudu, flašicu, gazu, ćebence, omiljenu igračku i sl.) i uz koju se može umiriti (tzv. prelazni objekt)
Kada ostavlja dete u vrtiću RODITELJ TREBA:
• u terminima koje dete razume, definisati količinu vremena koju će dete provesti samo, bez roditelja (npr. „idem na posao“ i sl.).
• naglasiti potpunu verovatnost svog povratka („kad to obavim vratiću se po tebe“)
• navesti vaspitača kao osobu koja će se brinuti o detetu („teta će te čuvati dok se ja ne vratim“)
•definisati aktivnosti u koje se dete može uključiti za vrijeme boravka u vrtiću („ti se igraj s kockama dok se ja ne vratim po tebe“).
• kratko se opraštati s detetom. U protivnom roditelj ostavlja utisak nepoverljive i nesigurne osobe što nepovoljno utiče na dete. Roditelji se iz istog razloga ne bi smeli zadržavati u vidokrugu deteta (npr. na hodniku, viriti kroz prozor u detetovu sobu i sl.).
• Pri povratku po dete roditelji se ne zadržavaju dugo u sobi (kako ne bi predstavljali uznemiravajući faktor za ostalu decu). Sa svojim detetom mogu se, prema želji i potrebi, zadržati/poigrati na hodniku.
ŠTA MOŽE OTEŽATI ODVAJANJE?
• nesiguran, uplakan roditelj
• roditelj koji, ne oprostivši se od deteta, doslovno pobegne
• roditelj koji od svog deteta traži dopuštenje za odlazak (“Mogu li sada da odem?”)
• roditelj koji se dugo zadržava na vratima sobe i/ili stalno viri kroz prozor
Zašto?
Deca u svojim ponašanjima pokazuju tendenciju kopiranja osećanja roditelja. Dete koje oseća roditeljevu nesigurnost i nepoverenje i samo je nesigurno i nepoverljivo. U ovom uzrastu deca svoju komunikaciju baziraju na neverbalnim znacima koje primaju iz okoline. Dete vrlo vešto oseti vašu ambivalenciju, neodlučnost i nesigurnost.