KAKO PREPOZNATI TALENTOVANO DETE?

„Kao talentovanu, vaspitači uvek izdvajaju decu koja mnoge stvari rade pre, brže, uspešne i drukčije od svojih vršnjaka i koja u tome imaju bolja i viša dostignuća.“

U bujici definicija, možemo izdvojiti da je reč o deci koja imaju kognitivne kapacitete iznad proseka za svoje godine uz razvijenu kreativnost i specifične osobine ličnosti – motivacija za rad, zanos u ovladavanju veštinama.

Potencijalna talentovanost vs. Produktivna talentovanost:

– u predškolskom uzrastu, vrlo je teško govoriti o produktivnoj talentovanosti, jer je dete vrlo malo pa je razvoj intenzivan. Ono što možemo jeste da prepoznamo potencijale deteta i da mu osiguramo obogaćenu sredinu koja će podržati njegove potencijale i da mu olakšamo put do ostvarenja produktivne talentovanosti.

Predškolsko doba deteta i jeste „čarobna“ jer su deca još uvek neiskvarena, upijaju poput sunđera i celi život je pred njima. Roditelji su i dalje najvažnije i primarne osobe u njihovim životima pa uticaj koji imamo na njih je neprocenjiv. Naročito to doživljavamo kao neiscrpno bogatstvo koje nam je dato.


Neki od mitova i predrasuda o talentovanoj deci:

1. Talenat je u potpunosti stvar genetskog nasleđa ili stvar uticaja okruženja

2. Talentovanu decu stvaraju preambiciozni roditelji koji decu teraju na dostignuća iznad njihovih stvarnih sposobnosti

3. Talentovana deca su bolje adaptirana, popularna i srećnija od prosečne dece

4. Sva su deca darovita i zato nema potrebe za posebnim obogaćenim programima

5. Talentovana deca će sama uspeti, bez ičije pomoći

6. Trebaju konstantno da budu pred izazovom/zaposleni ili će se ulenjiti

7. Trebali bi biti jednako zreli na akademskom, telesnom, socijalnom i emocionalnom planu

U nastavku vam nudimo kratku kontrolnu listu za vas tj. vaše dete. Naš predlog jeste da sebi date vremena i pokušate je ispuniti, prateći svoje dete, njegovo funkcionisanje, razmišljanje, osećanje.


Kontrolna lista za rano predškolsku doba:

  • Da li je vaše dete prohodalo i progovorilo pre proseka svojih vršnjaka?
  • Da li se vaše dete može na nešto usresreditii neobično dugo?
  • Pokazuje li vaše dete napredne motoričke veštine i da li je spretno u telesnim aktivnostima?
  • Da li je vaše dete radoznalo i zainteresovano za okolinu, sklono istraživanju i otkrivanju značenja pojava u njoj?
  • Ispituje li stalno zašto, gde i kako?
  • Ima li vaše dete razvijen rečnik?
  • Pokazuje li posebne sposobnosti u područjima npr. rešavanja problema, muzike, matematike ili umetnosti?
  • Da li je dete strastveno preokupirano temama i pitanjima koja drugu decu ne zanimaju? Oduševljava li se neočekivanim stvarima?


Kontrolna lista za staro predškolsko i rano školsko doba:

„Kao talentovanu, vaspitači uvek izdvajaju decu koja mnoge stvari rade pre, brže, uspešne i drukčije od svojih vršnjaka i koja u tome imaju bolja i viša dostignuća.“

U bujici definicija, možemo izdvojiti da je reč o deci koja imaju kognitivne kapacitete iznad proseka za svoje godine uz razvijenu kreativnost i specifične osobine ličnosti – motivacija za rad, zanos u ovladavanju veštinama.

Potencijalna talentovanost vs. Produktivna talentovanost:

– u predškolskom uzrastu, vrlo je teško govoriti o produktivnoj talentovanosti, jer je dete vrlo malo pa je razvoj intenzivan. Ono što možemo jeste da prepoznamo potencijale deteta i da mu osiguramo obogaćenu sredinu koja će podržati njegove potencijale i da mu olakšamo put do ostvarenja produktivne talentovanosti.

Predškolsko doba deteta i jeste „čarobna“ jer su deca još uvek neiskvarena, upijaju poput sunđera i celi život je pred njima. Roditelji su i dalje najvažnije i primarne osobe u njihovim životima pa uticaj koji imamo na njih je neprocenjiv. Naročito to doživljavamo kao neiscrpno bogatstvo koje nam je dato.

Neki od mitova i predrasuda o talentovanoj deci:

1. Talenat je u potpunosti stvar genetskog nasleđa ili stvar uticaja okruženja

2. Talentovanu decu stvaraju preambiciozni roditelji koji decu teraju na dostignuća iznad njihovih stvarnih sposobnosti

3. Talentovana deca su bolje adaptirana, popularna i srećnija od prosečne dece

4. Sva su deca darovita i zato nema potrebe za posebnim obogaćenim programima

5. Talentovana deca će sama uspeti, bez ičije pomoći

6. Trebaju konstantno da budu pred izazovom/zaposleni ili će se ulenjiti

7. Trebali bi biti jednako zreli na akademskom, telesnom, socijalnom i emocionalnom planu

U nastavku vam nudimo kratku kontrolnu listu za vas tj. vaše dete. Naš predlog jeste da sebi date vremena i pokušate je ispuniti, prateći svoje dete, njegovo funkcionisanje, razmišljanje, osećanje.

Kontrolna lista za rano predškolsku doba:

  • Da li je vaše dete prohodalo i progovorilo pre proseka svojih vršnjaka?
  • Da li se vaše dete može na nešto usresreditii neobično dugo?
  • Pokazuje li vaše dete napredne motoričke veštine i da li je spretno u telesnim aktivnostima?
  • Da li je vaše dete radoznalo i zainteresovano za okolinu, sklono istraživanju i otkrivanju značenja pojava u njoj?

Ispituje li stalno zašto, gde i kako?

  • Ima li vaše dete razvijen rečnik?

Pokazuje li posebne sposobnosti u područjima npr. rešavanja problema, muzike, matematike ili umetnosti?

  • Da li je dete strastveno preokupirano temama i pitanjima koja drugu decu ne zanimaju? Oduševljava li se neočekivanim stvarima?

Kontrolna lista za staro predškolsko i rano školsko doba:

  • Velika intelektualna znatiželja, želja da sazna „zašto“ i „kako“ o svetu i događajima koji ga okružuju
  • Superiorne misaone sposobnosti, sposobnost bavljenja apstraktnim predodžbama
  • Neobična istrajnost i potreba da završi započeti zadatak za svoje sopstveno zadovoljstvo
  • Velika mentalna brzina, brz odgovor na nove ideje
  • Sposobnost brzog i lakog učenja, odlično pamćenje
  • Bogat rečnik, povišena osetljivost za jezike
  • Istančana moć zapažanja/posmatranja
  • Bujna mašta koju iskazuje kroz verbalno izražavanje ili druge oblike kreativnog izražavanja
  • Sklonost traženju neobičnih rešenja nekog problema
  • Inicijativnost, poduzetnost, preferiranje samostalnog rada
  • Vrlo razvijen osećaj za humor
  • Visoki lični kriterijumi, perfekcionistički pristup svemu
  • Nestrpljenje sa samim sobom i drugima, traženje odraslih za razgovor
  • Širok raspon interesa, neobično široko znanje i duboko poznavanje određenog područja
  • Želja da usmerava druge u igri ili grupnim aktivnostima
  • Zaokupljenost filozofoskim pitanjima od opšteg značaja

Pozivamo vas da nam se obratite s pitanjima, nedoumicama, ukoliko imate potrebu za smernicama ili savetom vezano uz razvoj i potencijalnu talentovanost vašeg deteta.